AML in Italy

Quaderni UIF: Anomalie nell’utilizzo del contante e riciclaggio nei comuni (30 gennaio 2016)

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Quaderno UIF N. 5 - Anomalie nell’utilizzo del contante e riciclaggio: un’analisi econometrica a livello comunale, gennaio 2016

  • di Guerino Ardizzi, Pierpaolo De Franceschis e Michele Giammatteo

 Classificazione JEL: E26, E42, G28, K42

Lo studio propone un modello econometrico per identificare le anomalie nell’utilizzo di contante a livello comunale, potenzialmente riconducibili ad attività criminali; l’analisi ha riguardato 6.810 comuni italiani nel 2010 (ultimi dati disponibili per alcune fonti esterne).
L’utilizzo del contante è misurato dalla quota dei versamenti in contante rispetto al totale dei versamenti a livello comunale: tale variabile, in linea con la letteratura esistente, risulta correlata negativamente con il reddito medio pro-capite e con indicatori di educazione finanziaria e di spessore del settore finanziario; emerge, invece, una correlazione positiva con misure locali di criminalità.
Il modello, tenendo conto dei ‘fondamentali’ socio-economici e finanziari dell’uso del contante, consente di individuare i comuni con la maggiore incidenza di utilizzi anomali (non spiegati): sulla base dei risultati vengono calcolati indicatori comunali di esposizione al rischio di riciclaggio, anche con riferimento a specifiche categorie di reati.
Gli indicatori possono essere utili sia nell’orientare l’azione della UIF e delle altre autorità, sia nel supportare le valutazioni degli intermediari sulla rischiosità della propria attività.

Testo della pubblicazione

  • Anomalie nell’utilizzo del contante e riciclaggio: Un’analisi econometrica a livello comunale estratto non tecnico, in italiano (pdf, 550 K, 9 pp.)
  • Cash payment anomalies and money laundering: An econometric analysis of Italian municipalities  studio completo, in inglese (pdf, 3 M, 31 pp.)

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AML in Italy - Detecting banks under- and over-reporting suspicious transactions (November 27th, 2015)

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Source: Italian FIU web site (testo disponibile anche in italiano)

  • By Mario Gara and Claudio Pauselli

Issue no.4 - Looking at "Crying wolf" from a different perspective:an attempt at detecting banks under- and over-reporting suspicious transactions.
November 2015

Classificazione JEL: C25, G21, G28, K23
By estimating an econometric model, this study aims to assess, from a quantitative point of view, the flow of suspicious transaction reports (STRs) filed by Italian banks from each of the provincial districts they operate in. Regressors include (i) indicators of banks’ operational activities; (ii) measures of money laundering risk and (iii) proxies of economic activity, all of which at local level.
The analysis presents some technical challenges which are addressed by adopting a Negative Binomial setting, commonly used to model count data variables. In addition, observations are split into two sub-samples, according to each bank’s local scale of operation. Results show that the STR-filing strategies adopted by banks may be different from the ‘crying wolf’ approach, which is traditionally considered to be the most pressing threat to the effectiveness of anti-money laundering systems.
Furthermore, at a more operational level, the model provides a useful tool that supervisory authorities can deploy when checking the compliance of individual intermediaries with anti-money laundering reporting regulations.

Publication's text

  • Looking at ‘Crying wolf’ from a different perspective: An attempt at detecting banks under- and over-reporting suspicious transactions (pdf, 1.5 M, 28 pp.)

Read also

AML “anomaly indicators” for Suspicious Activity Reports (SARs) in public administration (October 8th, 2015)

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(Italian translation available here)

On October 7th, 2015 the Ministry of the Interior (Home Office) published  the “Anomaly indicators for Suspicious Activity Reports (SARs) in public administration” (full text available here in word e pdf format).

The alarm by Italian FIU regarding money laundering in Public Administration

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On July 13th, 2015 upon the publication of the “Report 2014”  by UIF  - the Financial Intelligence Unit for Italy, the Italian anti-money laundering authority - the UIF Director, Claudio Clemente, stressed that “Italian public administration is particularly exposed to the incidence of corruption in procurement and public financing” but however, “it still shows little sensitivity to anti-money laundering despite having to respect AML requirements  also regarding SARs obligations. This increases PA vulnerability.”
According to Clemente “ the enactment of specific AML indicators of anomaly for PA will increase its awareness of money laundering and will favor active cooperation of the public administration. PA anomaly indicators will be the fruit of collaboration between the FIU, ministries, ANCI – the Italian association of municipalities - and other authorities.
The PA anomaly indicators will report series of cases related to all sectors of public administration and another specifically aimed at high risk areas.
The procedure of SARs in PA is based on the identification of an explicit delegate.
The PA indicators will represent a major step intended to give a strong signal of the need for public administration to improve awareness of their role in the AML prevention system”(Clemente, “FIU 2014 - Presentation report ", 13 July 2015, p. 8).
Some days before, Claudio Clemente speaking at 11th congress of the Italian Compliance Association (AICOM)  reiterated that cooperation against money laundering by public administration was still inadequate and called for more joint action between the FIU and ANAC - the Italian anti-corruption authority - to provide the PA with applicable rules apply and implement compliance processes in order to mitigate the risks of money laundering and corruption.

What are the indicators of anomaly?

UIF, the Italian FIU writes that “The ‘Anomaly indicators’ and ‘Unusual patterns in customer behavior’ are one of the support tools provided by Legislative Decree no. 231/2007 (the Italian AML Law – editor’s note) for the detection of AML suspicious transactions.
Even though they play an important role in the orientation of the obligated parties in the evaluation of operations, indicators and patterns are not intended to be either exhaustive or binding.
It is not possible to give a general definition of all cases which indicate money-laundering activity or terrorist financing; at the same time, the mere occurrence of one or more deficiencies listed in the indicators is not in itself sufficient reason for suspicious. This must necessarily be based on a full and weighted assessment all the information at the disposal of the obligated parties.

The text of AML anomaly indicators for Suspicious Activity Reports (SARs) in public administration

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The full text is available here in word and pd format  on the basis of what is published in the Official Gazette.

SARs figures regarding PA in 2014

In the "Report 2014" UIF underlines that regarding suspicious transaction reports “the contribution of public administration remains very modest in 2014 with 18 reports declined from 23 reports in 2013 (out of a total of 63.000) to 18 reports in 2014 (out of a total of 65.000).

The other "indicators of anomalies" and "diagrams representative of abnormal behavior"

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(from “Anti-Money Laundering in Italy - 2014 Report”, June 30, 2015  )

Anomaly indicators

The “Anomaly indicators” (art. 41, par. 2) consist of a list of examples of customer behavior to be considered "anomalous" and potentially characterize intent to engage in money laundering or terrorist financing.
The indicators are intended to reduce the margins of uncertainty associated with subjective behavior and also contribute to the containment of costs and the correct and consistent fulfillment of obligations to report suspicious transactions to the parties responsible.
It is the duty of the FIU to develop and propose the “Anomaly indicators”, which are then issued with formal measures by different authorities, competent according to the nature of the party responsible: the Bank of Italy for financial intermediaries and other entities operating in the financial field; the Ministry of Justice, for professionals, in consultation with the professional orders; the Ministry of the Interior (Home Office), for the remaining non-financial and public administrations.

Unusual patterns and diagrams of abnormal behavior

The “Patterns and diagrams representative of abnormal behavior” are complementary and integrate “Red flag indicators” (art. 41, par. 2) as a tool to aid the identification of suspicious transactions to be reported; they are developed and disseminated by the UIF, according to Article. 6, paragraph 7, letter. b) of the Decree.
In order to promote a more effective “active cooperation”, patterns and diagrams provide feedback to addressees the most common cases and they are sent as a return flow to STRs senders (art. 48, par 1).
“Patterns and diagrams” exemplify widespread, recurrent and abnormal behavior found by the UIF regarding certain sectors of activity or specific phenomena related to possible money laundering or terrorist financing.
These diagrams highlight particular logical-temporal sequences of events and behaviors based on previous analyses of criminal phenomena.
They are prepared on the basis of previous financial analyses and with the contribution of the competent investigating authorities and the supervisory bodies.

Following the list of “Anomaly Indicators” and “Patterns and diagrams representative of abnormal behavior” issued by the Italian AML authorities.

Anomaly Indicators

  • Ministry of Interior (Home Office), “AML anomaly indicators for public administration”, October 7th, 2015
  • UIF, Anomaly indicators for credit cards, February 18th, 2014
  • Bank of Italy, “Indicators of anomalies for auditing firms”, February 2013
  • Ministry of Interior, “Indicators for non-financial operators”, April 27th, 2012
  • Ministry of the Interior (Home Office), “Anomaly indicators for non-financial operators to identify suspicious transactions”, 17th February 2011
  • Ministry of Justice, “Anomaly indicators for professionals”, April 16th 2010
  • Bank of Italy,  “Indicators for financial intermediaries”, August 24th 2010
  • Bank of Italy, “Tighter controls against the financing of programs for the proliferation of weapons of mass destruction, May 27, 2009”

“Patterns and diagrams representative of abnormal behavior”

  • Operations with payment cards, 18 February 2014
  • Operations connected with the anomalous use of trusts, December 2, 2013
  • Operations connected with the field of gaming and betting, April 11, 2013
  • Operations connected with tax fraud and international fraud in Billings, April 23, 2012
  • Operations linked to the risk of fraud in factoring, March 16, 2012
  • Operations due to usury, August 9, 2011
  • Operations connected with fraud in the leasing, January 17, 2011
  • Operations connected with the misuse of public funds, July 8, 2010
  • Operations connected with the risk of intra-Community VAT fraud, February 15, 2010
  • Computer fraud, February 5, 2010
  • Counts dedicated, October 13, 2009
  • Companies in crisis and usury, 24 September 2009

Read also

Anti-Money Laundering in Italy - 2015 Report, first draft (October, 7th 2015)

This first 2015 draft of “Anti-Money Laundering in Italy” is simply a list of the main regulatory updates and publications available from July 2015 ie after the publication of “Money Laundering in Italy - Report 2014” dated 21 June 2015.

Italian Ministry of Economy and Finance (MEF) - Report on the 2014 activities against money laundering (September 14th, 2015)

On September 14th 2015, the Italian Ministry of Economy and Finance (MEF) released the “2014 Report” on national preventive actions against money laundering and the financing of terrorism (pdf in Italian, 2.9 M, 142 pp.).
The 5th chapter (“The Supervisory activities”) illustrates controls carried out during 2014 by the UIF, the Italian FIU, the Bank of Italy, the Guardia di Finanza – the Italian financial police - and the DIA – Direzione Investigativa AntiMafia, Anti-Mafia Investigation Bureau.

FIU: new "voluntary disclosure" classification category for Suspicious Activity Reports – SARs (September 2nd, 2015)

On September 2nd, 2015 the UIF, the Financial Intelligence Unit (FIU) for Italy, issued a statement which introduces a new classification code for reporting of “Suspicious Activity Reports” – SARs related to potential money laundering transactions linked to the "voluntary disclosure" that is the rules for the emergence and the return of funds held abroad as stated by the law of 15th December 2014 n. 186.
As clarified by the note of January 9th, 2015 of the Italian Ministry of Finance (MEF), “the approval of voluntary disclosure rules has no impact on the application of money laundering legislation; therefore obligations of prevention provided by the Decree of 21 November 2007, n. 231 remain unchanged”.

Attached

  • UIF, "AML Suspicious Activity Reports: new voluntary disclosure category”, September 2nd, 2015 (pdf, 72 K, 1 page.)

UIF: “Tax havens: operational features, empirical evidence and financial anomalies” (August 4th, 2015)

On August 4th, 2015, the Financial Intelligence Unit for Italy (UIF) published the study “Tax havens: operational features, empirical evidence and financial anomalies”.
This study aims to map the so-called “tax havens” or “offshore financial centres”, that is, the countries which are non-cooperative to regard to taxation, financial supervision and anti-money laundering obligations.
The document also proposes some tools for the analysis of their financial flows.
The analysis focuses on a sample of 58 non-cooperative countries for which there are quantitative indicators to measure the level of opacity for each country, both overall and for corporate, tax and anti-money components.
The analysis shows that the 58 analyzed countries cover a major proportion of the cash flows both at a global and a national level.

Annex

  • Mario Gara e Pierpaolo De Franceschis, “Tax havens: operational features, empirical evidence and financial anomalies”, UIF, collana e studi n. 3, 4 agosto 2015 (pdf, 1.5 M,  28 pp.)

Bank of Italy: updates of the provisions on Customer Due Diligence (CDD) and AUI (31 July 2015)

On July 31st, 2015, the Bank of Italy published the text of the amendments to the provisions of 3rd April 2013 on “Customer Due Diligence” (CDD) and AML recording in the “Single Financial Transactions Database” (AUI - Archivio Unico Informatico)
The amendments concern the AML requirements connected with the factoring of trade receivables and direct placement of mutual funds.

Attached

UIF, 2014 Report on Italian AML (July 13th,  2015)

On July 13th, 2015, the Financial Intelligence Unit for Italy (UIF) released its “Report on activities carried out in 2014” (pdf, 2.2 M, 109 pp.)
The report is accompanied by the "presentation" of Claudio Clemente, director of the UIF (here in pdf, 353 K, 20 pp) which summarizes the themes and findings from the Report.

Attachments

  • UIF, “Report on activities carried out in 2014”, July 13th, 2015 (pdf, 2.2 M, 109 pp.)
  • Claudio Clemente, “Report on the work performed in 2014”, July 13th, 2015 (pdf, 353 K, 20 pp)
  • Video of Claudio Clemente on YouTube (45 minutes, Italian)

Italian version

“Antiriciclaggio in Italia – rapporto 2015”, prima bozza (3 ottobre 2015)

Questa prima bozza dell’aggiornamento 2015 di “Antiriciclaggio in Italia” contiene semplicemente una lista dei principali aggiornamenti normativi e pubblicazioni disponibili da luglio 2015 cioè dopo la pubblicazione di “Antiriciclaggio in Italia - Rapporto 2014” datato 21 giugno 2015.

MEF: Relazione sulle attività di prevenzione del riciclaggio e del finanziamento del terrorismo 2014 (14 settembre 2015)

Il 14 settembre 2015 il Ministero dell’Economia e delle Finanze (MEF), Dipartimento del Tesoro , ha pubblicato la “Relazione al Ministro dell'economia e delle finanze del Comitato di sicurezza finanziaria - Valutazione delle attività di prevenzione del riciclaggio e del finanziamento del terrorismo, Anno 2014”, (pdf, 2.9 M, 142 pp.)

UIF: Segnalazioni di operazioni sospette, nuova categoria "voluntary disclosure" (3 settembre 2015)

Il 2 settembre 2015 l’Unità di Informazione Finanziaria per l’Italia (UIF) ha pubblicato un comunicato con il quale introduce un nuovo codice di classificazione per le segnalazioni di “operazioni sospette di riciclaggio” riconducibili alla “voluntary disclosure” cioè alle disposizioni per l’emersione e il rientro di capitali detenuti all’estero, mediante la procedura di collaborazione volontaria come previsto dalla legge 15 dicembre 2014 n. 186.
Come chiarito dal Ministero dell’Economia e delle Finanze con circolare del 9 gennaio 2015, l’approvazione delle norme sulla collaborazione volontaria non ha alcun impatto sull’applicazione della normativa antiriciclaggio; restano pertanto immutati gli obblighi di prevenzione previsti dal decreto legislativo 21 novembre 2007, n. 231.

Allegato

UIF, “Segnalazioni di operazioni sospette: nuova categoria “voluntary disclosure”, comunicato del 2 settembre 2015 (pdf, 72 K, 1 pag.)

UIF: collana analisi e studi n. 3 - I paradisi fiscali (4 agosto 2015)

link: http://www.compliancenet.it/uif-collana-analisi-e-studi-n-3-paradisi-fis...

Il 4 agosto 2015  l’Unità di Informazione Finanziaria per l’Italia (UIF) ha pubblicato lo studio “I paradisi fiscali: caratteristiche operative, evidenze empiriche e anomalie finanziarie” che contiene una ‘mappatura’ dei paesi non collaborativi in materia fiscale, di vigilanza finanziaria e di antiriciclaggio, generalmente indicati come ‘paradisi fiscali’ o ‘centri finanziari offshore’.
Il documento propone anche alcuni strumenti per l’analisi dei relativi flussi finanziari.
L’analisi si concentra su un campione di 58 paesi non collaborativi  per i quali sono disponibili indicatori quantitativi che consentono di misurare il livello di opacità, per ciascun paese, sia a livello complessivo, sia per le singole componenti societaria, fiscale e dell’antiriciclaggio.
L’analisi evidenzia che i paesi a rischio considerati coprono una quota di rilievo dei flussi finanziari sia a livello internazionale sia in contropartita con l’Italia.

Allegato

Mario Gara e Pierpaolo De Franceschis, “I paradisi fiscali: caratteristiche operative, evidenze empiriche e anomalie finanziarie”, UIF, collana e studi n. 3, 4 agosto 2015 (pdf, 1.5 M,  28 pp.)

Banca d’Italia: modifiche ai provvedimenti su adeguata verifica della clientela e AUI (31 luglio 2015)

Link: http://www.compliancenet.it/banca-d-italia-modifiche-provvedimenti-adegu...

Il 31 luglio 2015 la Banca d’Italia  ha pubblicato il testo delle modifiche ai provvedimenti del 3 aprile 2013 in materia di “adeguata verifica della clientela” e registrazione in Archivio Unico Informatico (AUI).
Le modifiche riguardano gli obblighi antiriciclaggio connessi con le operazioni di cessione di crediti commerciali e di collocamento diretto di OICR.

Allegato

Banca d’Italia, “Provvedimento recante disposizioni attuative per la tenuta dell'archivio unico informatico e modalità semplificate di registrazione”, 31 luglio 2015

Antiriciclaggio: UIF, Rapporto annuale per il 2014 n. 7 (13 luglio 2015)

link: http://www.compliancenet.it/antiriciclaggio-uif-rapporto-annuale-2014-n-...
 
Il 13 luglio 2015 l’Unità di Informazione Finanziaria per l’Italia (UIF) ha pubblicato il suo “Rapporto sull’attività svolta nel 2014” (pdf, 2.2 M, 109 pp.)
Al rapporto si accompagna la “presentazione” di Claudio Clemente, direttore dell’UIF (qui in pdf, 353 K, 20 pp) che sintetizza temi e risultati presenti nel Rapporto.

Allegati

  • UIF, “Rapporto sull’attività svolta nel 2014” , 13 luglio 2015 (pdf, 2.2 M, 109 pp.)
  • Claudio Clemente, “Rapporto sull’attività svolta nel 2014”, 13 luglio 2015 (pdf, 353 K, 20 pp)
  • video dell'intervento di Claudio Clemente su YouTube (45 minuti)

Read also

MEF: Report on the 2014 activities against money laundering (September 14th, 2015)

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On September 14th 2014, the Italian Ministry of Economy and Finance (MEF) released the “2014 Report” on national preventive actions against money laundering and the financing of terrorism (pdf, 2.9 M, 142 pp.).
The 5th chapter (“The Supervisory activities”) illustrates controls carried out during 2014 by the FIU, the Bank of Italy, the Financial Police and the Anti-Mafia Investigation.

See also

Compliance, privacy and money laundering in Italy: welcome to the new season of Compliancenet.it (September 12th, 2015)

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We are a community of web experts on regulatory compliance, internal auditing, money laundering, information security and privacy born around the site www.compliancenet.it
Our goal is to collect, summarize and disseminate the Italian regulatory framework on these matters also outside of Italy.
In spring 2014 we published “Anti-Money Laundering in Italy - Report 2014” (English and Italian) a synthetic overview of the main news and regulatory updates regarding the Italian anti-money laundering landscape for 2014 and the first quarter of 2015, which has been downloaded by more than 2,000 people.
In this new season:

  • we will publish "Anti-Money Laundering in Italy - Report 2015"
  • we will publish the first edition of "Privacy in Italy - Report 2015"

Stay tuned!

ComplianceNet: 

Antiriciclaggio: UIF, Rapporto annuale per il 2014 n. 7 (13 luglio 2015)

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Il 13 luglio 2015 l’Unità di Informazione Finanziaria per l’Italia (UIF) ha pubblicato il suo “Rapporto sull’attività svolta nel 2014” (qui in pdf, 2.2 M, 109 pp.)
Al rapporto si accompagna la “presentazione” a firma di Claudio Clemente (qui in pdf, 353 K, 20 pp) che sintetizza temi e risultati presenti nel Rapporto.

Allegati

  • UIF, “Rapporto sull’attività svolta nel 2014” , 13 luglio 2015 (pdf, 2.2 M, 109 pp.)
  • Claudio Clemente, “Rapporto sull’attività svolta nel 2014”, 13 luglio 2015 (pdf, 353 K, 20 pp)
  • video dell'intervento di Claudio Clemente su YouTube (45 minuti)

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Antiriciclaggio in Italia, Rapporto 2014, versione italiana, capitoli 1, 2 e 3 (29 giugno 2015)

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  • versione 29 giugno 2015: contiene capitoli 1, 2 e 3 -  word version  (343 K, 40 pp.), pdf version  (681 K, 40 pp.)

Antiriciclaggio in Italia – Rapporto  2014

Antiriciclaggio in Italia – Rapporto  2014” sintetizza le principali novità e gli aggiornamenti normativi più rilevanti nel sistema antiriciclaggio italiano per l’anno 2014 e il primo trimestre 2015.
Il “Rapporto” è pubblicato in italiano e inglese per facilitarne la diffusione; la versione inglese è disponibile in http://www.compliancenet.it/anti-money-laundering-in-italy-2014-report-f... e http://www.aml-in-italy.com/anti-money-laundering-in-italy-2014-report-f... .
Il “Rapporto” ha anche lo scopo di migliorare la consapevolezza e la conoscenza sul tema del riciclaggio di denaro sporco in modo rigoroso.
Anche per tale motivo il documento è pubblicato con una “licenza openhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.it  che permette a chiunque di condividere, copiare, ridistribuire questo materiale in qualsiasi forma e adattare, mischiare, trasformare e riutilizzare il documento per qualsiasi finalità , anche commerciale, a condizione di riconoscerne l’autore originale e indicare i cambiamenti effettuati.

L’autore di  “Antiriciclaggio in Italia – Rapporto  2014”

Il mio nome è Agatino Grillo e lavoro come Internal Auditor in una banca italiana specializzata nei sistemi di pagamento elettronici.
Precedentemente ho lavorato in Ernst&Young e Arthur Andersen.
Sono certificato CIA (Certified Internal Auditor) e CISA (Certified Information System Auditor).
Ho maturato esperienze professionali specialistiche in ambito antiriciclaggio, ICT governance, Business Continuity.
Sono il fondatore del sito web www.compliancenet.it specializzato nei temi della compliance finanziaria.

Contatti

AML in Italy, the English final version

AML in Italy – 2014 Report, the English final version dated June 21st 2015 is available in word and pdf formats in

The previous English drafts used to discuss and share the content of the text on line in order to prepare the final version are available in http://www.aml-in-italy.com/ and http://www.compliancenet.it/aml-in-italy

Antiriciclaggio in Italia, Rapporto 2014, versione italiana, capitoli 1 e 2 (28 giugno 2015)

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  • versione 28 giugno 2015: contiene capitoli 1 e 2 -  word version  (153 K, 10 pp.), pdf version  (399 K, 10 pp.)

Antiriciclaggio in Italia – Rapporto  2014

Antiriciclaggio in Italia – Rapporto  2014” sintetizza le principali novità e gli aggiornamenti normativi più rilevanti nel sistema antiriciclaggio italiano per l’anno 2014 e il primo trimestre 2015.
Il “Rapporto” è pubblicato in italiano e inglese per facilitarne la diffusione; la versione inglese è disponibile in http://www.compliancenet.it/anti-money-laundering-in-italy-2014-report-f... e http://www.aml-in-italy.com/anti-money-laundering-in-italy-2014-report-f... .
Il “Rapporto” ha anche lo scopo di migliorare la consapevolezza e la conoscenza sul tema del riciclaggio di denaro sporco in modo rigoroso.
Anche per tale motivo il documento è pubblicato con una “licenza openhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.it  che permette a chiunque di condividere, copiare, ridistribuire questo materiale in qualsiasi forma e adattare, mischiare, trasformare e riutilizzare il documento per qualsiasi finalità , anche commerciale, a condizione di riconoscerne l’autore originale e indicare i cambiamenti effettuati.

L’autore di  “Antiriciclaggio in Italia – Rapporto  2014”

Il mio nome è Agatino Grillo e lavoro come Internal Auditor in una banca italiana specializzata nei sistemi di pagamento elettronici.
Precedentemente ho lavorato in Ernst&Young e Arthur Andersen.
Sono certificato CIA (Certified Internal Auditor) e CISA (Certified Information System Auditor).
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